Ilkonsaaret

· Suur-Saimaa · Sarastus · 31 M

Hiljattain Taipalsaaren kunta esitti Suur-Saimaan osayleiskaavan muutossuunnitelman Ilkonsaarten ja Myhkiön saaren osalta. Suunnitelman tavoitteena on ilmeisesti kehittää Ilkonsaarten aluetta siten, että se profiloituisi enemmän rauhalliseksi retkisatamaksi. Osana tavoitteiden saavuttamista on rakentaa saarelle laitureita ja lisää ortodoksien perinteiden mukaisia rakennuksia.

Päätimme purjehtia Ilkonsaarille. Sää oli hieno ja luoteistuuli sopivan leppoistaa. Matkalla vastaan tuli kaksi suurta rahtilaivaa (Cristina ja Nina) ja paikallinen puuproomu, joka vei puulastin ilmeisesti paperitehtaalle. Isojen laivojen tietoja voi muuten tutkia tarkemmin MarineTraffic-palvelusta, josta on olemassa myös mobiilisovelluksia. Se sisältää AIS-tietojen lisäksi kuvia lähes kaikista laivoista.

Saavuimme suurimpaan Ilkonsaareen, jossa uimme, söimme ja kävelimme saarella ympäriinsä. En ole ihan varma, mitkä Taipalsaaren kunnan suunnitelmista on jo pantu täytäntöön, mitkä ovat ehkä vielä mietinnässä ja mitä kenties hylätty. Saarella on jo hiekkapohjainen leveä luontopolku ja kaksi laituria veneitä varten. Kolme ortodoksista rakennusta löytyvät saarelta, mutta ehdotettua neljää uutta en siellä nähnyt. Omasta mielestäni olemassa olevat kolme rakennusta kyllä riittävät ja mahdollisimman suuri osa saarta tulee jättää luonnontilaan. Eräs saarella tapaamani veneilijä kertoi, että olemassa olevat tsasuunaa ovat jo rauhoittaneet saarta merkittävästi. Toisaalta, itse pidän kyseenalaisena sitä, että poliittinen valta suosii tiettyä uskonsuuntaa.

Luontonsa puolesta Ilkonsaaret on hieno, koska rantoja on sekä kallioisina että hiekkaisina, joskin jälkimmäisiä vähemmän. Suurimman saaren idänpuoleinen satama on tyyni paikka rantautua melkein tuulella kuin tuulella.

Jälleen jollamme kiinnitti parin veneilijän huomion ja he molemmat olivat kiinnostuneita tietämään siitä lisää. Enpä ihmettelisi, jos Sarastus olisi laatuaan ensimmäinen Wayfarer, joka on koskaan nähty Saimaan vesillä.

Paluumatkalla tuuli lakkasi illalla täysin, mutta auringonlaskun lähetessä iltatuuli alkoi puhaltaa mukavasti. Ehdimme kotiin ennen puolta yötä. Voiko järvisuomi enää näyttää kauniimmalta kuin auringonlaskun aikaan?

Hollantilainen rahtialus Cristina matkalla Lübeckiin 10 solmun nopeudella
Puuproomu
Ilkonsaaret
Ilkonsaaret ovat suosittu kohde
Ortodoksinen Tsasouna saarella
Päivästä tuli lämmin ja vähätuulinen